Belang gevarieerd eten

Belang gevarieerd eten 400 270 Deborah

Belang gevarieerd eten

Steeds vaker krijg ik van mijn klantjes de vraag waar het nu door komt dat ze afvallen, ondanks dat het eetpatroon voor dat ze door mij begeleid werden niet ongezond was.
Vaak merk ik tijdens het intakegesprek en door het bekijken van het voedingsdagboek dat mensen voornamelijk variatie in de maaltijden missen.

Voordat ik deze studie deed, at ik ook iedere ochtend en middag hetzelfde. Tijdens de studie leerde ik waarom je beter gevarieerd kan eten.

Maar waarom dan precies?

Het lichaam heeft vitamine, mineralen en vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Als je iedere dag hetzelfde eet dan loop je bepaalde vitamine, mineralen en vetten mis.

Door verschillende voedingsmiddelen te combineren, kun je ook weer de opname van bepaalde voedingsstoffen verhogen.

Ook gaat het lichaam op een gegeven moment in de ‘relaxt’ modus wanneer het iedere dag hetzelfde binnenkrijgt. Het lichaam wordt lui en de spijsvertering zal langzamer worden.

Wanneer je gevarieerd eet moet je lichaam bij iedere maaltijd weer moeite doen en ‘nadenken’ om het eten te verteren.

Hoe eet je nu gevarieerd?

Probeer 2/3 dagen achter elkaar een ander ontbijtje en lunch te eten en eet de ene dag vis, dan vlees en een dag vegetarisch om op deze manier de meeste vitamines, mineralen en vetten binnen te krijgen.