VO2 Max

VO2 Max 958 637 Deborah

VO2 Max

Laatst vroeg ik aan mijn volgers op Instagram of jullie meer wilde weten over de VO2 Max en het antwoord was duidelijk JA!

Wat is je VO2 Max:

De VO2 Max meet jouw fysieke conditie aan de hand van de maximale hoeveelheid zuurstof die jouw lichaam per minuut op kan nemen. Tijdens het hardlopen/sporten neemt het zuurstofverbruik namelijk toe wanneer je je snelheid verhoogd en de maximale waarde hiervan kan maar een korte periode vol worden gehouden.

Met de VO2 Max meet je dus kort gezegd het niveau van je lichamelijke conditie.

Ter verduidelijking van het begrip VO2 Max: De V staat voor de maximale volume en zoals je waarschijnlijk wel weet, staat O2 voor zuurstofgas.

Er zijn een aantal factoren waarvan de VO2 Max afhankelijk is:

  1. Geslacht, de VO2 Max ligt bij mannen zo’n tien tot 15 procent hoger dan bij vrouwen. De lichaamssamenstelling van mannen is natuurlijk ook anders dan die van vrouwen. Zoals wel bekend hebben vrouwen over het algemeen een hoger vetpercentage dan mannen.
  2. Leeftijd, bij mensen die niet vaak sporten neemt de VO2 Max vanaf het vijfendertigste levensjaar ongeveer met één procent per jaar af. Door te gaan trainen kun je deze afname onderdrukken tot ongeveer een half procent per jaar.
  3. Gewicht, het gewicht is een andere belangrijke factoor voor de VO2 Max. Wanneer je zwaarder bent, en dus ook een hoger vetpercentage hebt, dan is de maximale zuurstof opname lager. Wanneer je afvalt, wordt de maximale zuurstof opname dan dus ook hoger.
  4. Training, door te trainen kun je zelf de VO2 Max verhogen. De verbetering van de VO2 Max door middel van het trainen van je fysieke conditie ligt tussen de vijf en vijfentwintig procent.

De meest gebruikte manier van meten:

Door middel van het meten van je hartslag kun je de VO2 Max bepalen.

De formule is als volgt: VO2 Max=15*(HRmax/HRrest).

In principe dien je alleen je maximale hartslag en de hartslag tijdens rust te weten. Wanneer je bijvoorbeeld een hardloophorloge hebt die gedurende de gehele dag jouw hartslag bijhoudt kun je de VO2 Max makkelijk zelf berekenen.

Bovendien zijn er hardloophorloges die de VO2 Max automatisch bepalen. Je hoeft dan zelf niet eens te gaan rekenen, je kunt dan gewoon aflezen wat het niveau van jouw lichamelijke conditie is.